Sunday, 1 January 2012

2011-From the eyes of Kamaruddin Kairuu


Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum w.b.t


New year is just around the corner when I start to write this article. Very near, just a few minutes left until 2012 is welcomed to the world (most of East countries welcome 2012 first). In Malaysia, we just about 2 minutes left for a new year. 2011 did bring  lot of stories for any living souls. In the last few articles, I had wrote them in Bahasa Melayu but in this article, I would like to change it a little. For a lot of reasons and one of them is I think it is a necessary to polish back my 'dusty' English language. Thus, I use English as a medium of writing in this article. 


A year had gone


There is nothing special on the new year coming. But most of humans in Earth do celebrate the New Year . It does happen all over the world. A year is a long-journey process that make human experiences lot of things; sometimes it might be good or bad. But a year is a process of humans learn things from what they had experienced. From an infant, he/she might grow a lot; physically and mentally within a year. From an infant who only knows to cry when hungry, to a baby who can utter the word "mama" or "papa" to get something. This is what a process that I meant above. From a teenager to young adult. Within this one year, human does experienced everything in this life. 2011 had already gone and 2012 is entering its phase. 2011 was a history and 2012 is generating its journeys. A year had gone, it is the time to move forward to another year, for another phase in this life. 


2011-My stories


Throughout the year, many things had happened, either it was experienced by me or things that happened around the globe that caught my attention. Here are what I think the stories that I want to highlight:



1) The Arab Spring/ Arab Revolutions

It was a history that never be forgotten by Tunisians, Egyptians, Libyan  and most of the Arab countries. The revolutions were set to free the countries from the then rulers. Tunisians first started the revolution to free the land from the authoritarian, Ben Ali. Then, the revolution was succeeded to Egypt, Libya, and major protests in countries such as Algeria, Kuwait, Morocco and so forth. 2011 also had witnessed the fall of Hosni Mubarak, the then President of Egypt. The civil war that erupted on the land of Libya had witnessed the world of the death of long-serving President of Libya, Muammar Ghaddafi. A clear lesson to all the rulers/leader/Head of a Nation that is never look down what your people can do to you, even though you have the power to suppress them. And Allah never forget the dua/pray of the people who is being cruelled. Remember that. Allah hears every single tears of the people, Allah sees what you did, and Allah surely never forget it.

2) From MPP to JPP

Once again, this year I had been appointed to be in the student's council for the second consecutive years. This year challenges were different from the year before. The responsibility was bigger and scope of duty also bigger than the year before. And of course, if the responsibility was bigger, so did the things that made my days. Packed schedule was a must. Many events had been done. The experiences were great. One thing that I love is the more pressure on you, the more you learn about yourself. Its true. JPP this year was great. And hopefully it is in 2012 until we formally resigned in the next few months. Many thanks to all the members of JPP who helped me a lot, either when we smile or when we sigh. Thanks a lot. I really appreciate it. 

Majlis Perwakilan Pelajar IPG KBA 2010

With Datuk Abdul Ghafar Mahmud, Ketua Pengarah KPM
at PISMP Convocation 2011




Putrajaya- KPLI and B. Ed. French Convocation


Jawatankuasa Perwakilan Pelajar
IPG KBA- IPG KSAH
Parliament Trip
*writer was not here*



3) 1991-2001-2011
2011 marked two decades of my age. From an infant who born on 1991, grew up in a state of Kelantan and had primary education in a school which is only 30 steps from home, and now is still further study in Kuala Lumpur. These 3 periods were meaningful to me. Some might said, being 20 years old is still considered young and not "old". Agree to these phrase but what I think is being 20 means you are on the next phase of your life. A decade is not a short period of time. A decade can holds a lot of stories. Its a phase that from an infant, a decade later you grow as a child, then a decade later you grow as a young adult and the phase continues. These phase which I think is very important as it marks about your development. Being a child of 10 years old tells you what your responsibilities to school and parents, and it is different when being a 20 hears old which tell you to be more responsible towards yourself, parents, study or even to your nation. The changing of level of maturity in thinking, attitude, the meta cognitive which seems more functional when you are at the peak of ages and all of these only happen when time/age changes. That was why I thought 2011 was a start to a new phase of my life. A lot of things can happen in the future, and only time will reveals the truth of it. 



"Time to move forward and look for the future."
Credit : Ahmad Faqih Fauzi


4) BERSIH 2.0
Bersih 2.0 was set somewhere in July had its own story. I am not going to discuss about the political views behind this free demonstration. What I wanted to highlight were the justice, freedom to express feelings and speech which were seemed denied by some "hands" who have the authorities in this country. What was happened was already happened and BERSIH 2.0 was already a history which enlighten 2011's up and down stories of Malaysia.


" I dream of a country which practising democracy rather than stated its a democratic country."

4) The end of Harry Potter.
Harry Potter sequels have ended. I never missed every sequels of Harry Potter and it is a movie that grows up with me. First produced in 2001, it took a decade for few directors to interpret all the ideas of JK Rowling from a book to a movie production. From a word to a visual. Harry Potter now was a history.



FROM

HP and the sorcerer's stone


TO  
HP and the deathly hallow
5) A return

on 2011 I return to my primary school, not as a student but as a future teacher. 8 long years seemed short and even I could not recognise those faces who taught me. Those wrinkles on their faces reminded me of 8 long years I left the school and it reminded me of how long they have been there to teach the younger generations. Thank you teachers for your knowledges.


Sekolah Kebangsaan Banggol Guchil

Hopes and Expectations

2012 indeed brings a lot of expectations and hopes. 2011 was already a part of history and it was written in here. Hopefully 2012 will decorates more meaningful stories and brings changes to individual, community, as well as this nation. Inshallah, I will continue my Second Year of Degree Years and only 3 years left for me to receive the Bachelor Of Education. Inshallah. With Allah's permission.

PISMP TESL 1.5
"My Lord show me right from wrong, give me light make me strong,
I know the road is long, MAKE ME STRONG..."


"2011 is just merely a date..."

Kamaruddin Kairuu,
01/01/2012
Kuala Krai

Tuesday, 13 December 2011

Suatu ketika di Gopeng

Kolej Matrikulasi Perak
(Jun 2009-Julai 2009)
Location : Gopeng, Perak







Kenangan walaupun seketika sahaja disana.

Ada apa dengan Sembang Rakyat?

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

ASSALAMUALAIKUM W.B.T
SALAM SEJAHTERA

Beberapa hari kebelakangan ini, kecoh di facebook tentang video Sembang Rakyat yang disiarkan di YouTube. Rata-rata boleh saya katakan ramai yang tidak berpuas hati dengan pembikinan video berdurasi pendek itu yang memaparkan kononya sembang rakyat biasa. Tidak kurang juga yang merasakan tidak ada apa masalah dengan video tersebut. Apa yang boleh saya katakan tentang video ini adalah:
1)Gambarnya cukup jelas
2)Audionya memuaskan

Secara pandangan mata biasa, itu yang dapat saya gambarkan. Mungkin video-video terbitan syarikat/persendirian ini memiliki kelebihan dari segi itu, tetapi pada saya bukan dari segi kandungannya/contents. Ini kerana terdapat beberapa kekurangan bahkan boleh saya katakan kandungan yang kurang ajar. Sebab itu video ini mendapat kritikan yang cukup hebat, kebanyakannya dari pendukung parti pembangkang Malaysia, umat Islam(yang mempunyai kesedaran Islam/ Islamic Awareness) dan juga rakyat Kelantan. Ini disebabkan video ini memaparkan provokasi melampau yang melibatkan ketiga-tiga golongan ini.

Blog Sembang Rakyat. Ditaja oleh siapa? Wallahualam


TAJUKNYA:LAGI HUDUD PAS

Mungkin apabila sekilas membaca tajuknya, rata-rata daripada kita sudah mendapat gambaran awal tentang perkara ini. Di dalam satu video terbitan yang sama, perkara ini 'dipersembangkan' oleh pemain-pemain layar yang dapat saya sifatkan sebagai bagus, mungkin boleh menjadi calon kepada lakon layar terbaik dan seumpamanya. Cukup berkesan hinggakan dapat membuatkan perasaan saya menjadi meluat, membenci setiap bait yang diluahkan mereka dan cukup untuk membuatkan saya berkata, "Ya Allah, sedarkan mereka ini akan kata-kata mereka."

Antara kandungan yang 'dibincangkan' oleh para lakon wayang ini adalah cadangan PAS Kelantan ingin melaksanakan hudud di negeri ini. Kata seorang pakcik tua berkopiah, ini cuma lagu-lagu lama PAS diterajui Nik Aziz yang kembali diputarkan. Kemudian, dengan rancaknya perbualan ini disambung oleh makcik-makcik tidak kurang juga kakak muda yang berbangsa Melayu Islam tetapi auratnya tidak ditutup. Hinggakan salah seorang daripada mereka berkata, "Kalau laksana hudud pun, takkan jadi nye." Astagfirullah. Terasa nak menangis mendengarkan betapa jahilnya bait perkataan itu.

Sembang rakyatkah? Ini bukan soal politik, ini soal hukum Allah.
Jelas  mereka menyelisihi Kalam Allah. 

Isu pokoknya yang ingin saya bangkitkan disini adalah adakah ini mentaliti yang dimiliki oleh orang Melayu ISLAM? Hudud ini bukan ciptaan manusia. Hudud ini datang secara jelas seperti termaktub di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulillah.


Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(al-Maidah; 38)


Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus dali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.
(an-Nuur;2)



Kata-kata yang datang dari orang Islam seumpama tadi jelas membangkitkan rasa marah dalam diri ini. Ini bukan soal PAS nak bawak hudud, tapi perbuatan kamu itu sudah membuatkan kamu menghina undang-undang Allah tanpa disedari. Astagfirullah. Siapa kamu untuk menentukan keberhasilan perlaksanaan undang-undang Allah. Adakah kamu lebih hebat dari Allah? Sedihnya jika ini datang dari mulut insan yang mengaku dirinya Islam. Secara jelasnya video ini menghina hukum Allah. Justeru, diharapkan semua pelakon dan penerbit serta penulis skrip, minta bertaubat dan istighfar banyak-banyak. Berhati-hati dalam berbicara, jangan sampai menghina hukum Allah tanpa disedari.

KATANYA: KELANTAN JUARA HIV

Didalam klip video berdurasi beberapa minit tersebut, antara yang disebut adalah Kelantan mencatat kadar tertinggi dalam statistik penghidap HIV mengikut negeri selama 3 tahun berturut-turut. Saya tidak ingin membahaskan kesahihan statistik ini. Adapun jika statistik ini benar, kita harus terima hakikat dan realiti. Apa yang dikesalkan adalah lanjutan daripada statistik ini. Seolah-olah skrip itu menghina rakyat Kelantan dengan kadar statistik ini. Unsur-unsur kenegerian sangat jelas diutarakan oleh para lakon layar ini. Masih terngiang-ngiang di telinga ini bagaimana para lakon layar melafazkan, "Nasib baik aku bukan orang Kelantan." Teruk sangatkah rakyat Kelantan? atau hanya 'teruk' di mata orang-orang tidak senang apabila syariat cuba ditegakkan?

Pakai lebai pun bukan semestinya faham akan islam.
Mungkin ini yang cuba ditonjol oleh penerbit video.

Kenapa tidak dilihat tentang permasalahan ini secara menyeluruh?Kenapa hanya menggunakan statistik ini bagi menyerang satu pihak? Ini masalahnya dengan dunia politik di Malaysia. Pada saya, Kerajaan Pusat juga harus sama bertanggungjawab diatas statistik ini, bukan sahaja di Kelantan malah di seluruh Malaysia amnya. Federal Government mempunyai kuasa dalam beberapa agensi-agensi kerajaan seperti Kementerian Kesihatan, Kementerian Penerangan dan sebagainya. Saya juga melihat kegagalan statistik ini sebagai juga kegagalan Kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat yang mempunyai akses kepada agensi yang disebut diatas seharusnya lebih giat berusaha dalam menyedarkan masyarakat tentang bahaya HIV/AIDS dan seumpamanya. Didalam video klip tersebut juga disentuh bagaimana dikatakan di Kelantan, kuliah-kuliah agamanya cukup hidup namun masih belum mampu mengurangkan jumlah pesakit HIV. Jawapan saya, kalau semua yang sakit HIV(golongan yang saja cari penyakit ini, bukan golongan yang secara tidak sengaja) datang ke kuliah-kuliah agama, takkan jadi masalah-masalah seumpama ini. Dangkalnya penulis skrip video berkenaan mengaitkan kuliah agama dengan kegagalan kerajaan Kelantan dan rakyatnya. Bagi saya video ini cukup-cukup bodoh dan dangkal kerana seumpama budak hingusan yang bercakap tanpa asas, hanya merapu,dan menjadi bahan ketawa orang lain. Kenapa sahaja kamu tak kata, rakyat Malaysia dah banyak saluran tv berbentuk islamik tapi masih ada yang tak menutup aurat dengan sempurna, salah satunya pelakon dalam video tersebut. Sebab ramai yang masih tertutup hatinya, kerana itu semua ini terjadi.

LATAR VIDEO KLIP

Bagi saya, setting atau latar video klip ini pun sudah mempunyai kelemahan dari beberapa segi:

1) pelakon wanitanya tidak menutup aurat.
Cukup sedih bila berkomentar tentang Islam lancar tapi tidak tutup aurat. Sudahlah itu, kalau apa yang dilontarkan itu benar baguslahh juga, tapi lagi menyeleweng adalah. Sedih.Benar kita tidak boleh menilai seseorang dari luaran, dan itu pun saya cuba elakkan. Tapi hakikatnya dapat dilihat di bait perkataan. Sungguh dangkal kefahaman itu, tetapi masih mahu berbicara tentangnya. Susah jadinya bila orang tiada ilmu tapi pura-pura mengetahui.

2) apabila non muslim berbicara soal hudud.
Saya tidak ada masalah bagi non muslim berbicara soal hudud. Yang menjadi masalahnya adalah apabila fakta itu diseleweng/tidak difahami. Saya merujuk kepada ulasan seorang Kristian berbangsa Cina yang juga orang kuat dalam pergerakan Kelab Penyokong PAS. Ulasan beliau tentang hudud dan islam menampakkan kefahaman beliau tentang agama ini. Ini berbeza dengan situasi diatas. Macam mana non muslim nak faham islam, kalau yang dah islam pun masih pening dengan islam dan tidak faham dan tidak pula cuba memahami agama ini. Yang dia tahu mungkin baca Yasin malam jumaat. Itupun kalau boleh membaca Quran. Kalau tak boleh? Sedih.

3)Wanita keluar pada malam hari.
Mungkin nampak pelik dalam sesetengah masyarakat apabila wanita keluar malam berada di kedai-kedai kopi. Atau bahasa urbannya,'lepak'. Mungkin pada masyarakat yang ditonjolkan dalam video ini satu kebiasaan. Tapi pada pandangan saya, agak pelik dan dangkal. Tak ada kerja nak buat duduk di kedai kopi malam-malam, anak-suami-rumah nak tinggal kat siapa? Mungkinlah pada anggapan saya wanita-wanita ini semuanya bujang barangkali.

APABILA POLITIK DIJADIKAN IDEALISME

Salah satu perkara yang amat saya kesali adalah politik ini dijadikan idealisme hidup. Cukuplah sekadar berpolitik pada had dan batasnya. Janganlah politik menjadi pegangan hidup kita. Apabila politik dijadikan a way of life, jadilah benda-benda haram dihalalkan. Sudahlah politik yang dibawa itu tidak berlandaskan perjuangan syariat, lagi teruklah jadinya. Umpat-mengumpat hina menghina sudah menjadi 'zikir' bagi mereka ini. Termasuklah dengan apa yang ditonjolkan dalam video ini. Siri Sembang Rakyat ini juga dalam episod yang lain sempat menyentuh tentang Bob Lokman. Banyak umpatan telah dibuat dalam video ini. Allahurabbi. Saya bukannya ingin mempertahankan Bob Lokman dalam kesnya, tetapi cara ulasan sembang rakyat ini cukup membuatkan saya geleng kepala. Saya cukup hairan taktkala dua tiga hari ini cukup riuh apabila klip ceramah Ustaz Budak berkenaan isu nabi diperluaskan dan disebarkan dalam media arus perdana tetapi isu menghina hukum hudud ini tidak ditonjolkan.Kenapakah? Adakah ada sesuatu disebalik semua ini? Kedua-dua isu ini tidak saya nafikan tampak berbahaya. Dalam kes Ustaz Budak, mungkin dia tersilap dalam menyusun kata-kata dan tidak berniat untuk dia samakan TG Nik Aziz seperti nabi. Namun, dalam video klip ini secara jelas menghina hukum hudud. Tapi umat islam di Malaysia seakan menyepi. Saya tidak kisah samada UMNO, PAS atau PKR, atau mana-mana badan NGO menuntut supaya pihak yang bertanggungjawab didalam video klip ini, daripada penulis skrip hinggalah pelakon wajib beristigfar dan meminta maaf kepada semua umat islam. Berpolitik ada hadnya, tetapi awas jangan sampai menghina kalam Allah. Demi Allah, tiadalah dari kalangan orang mukmin yang beriman dengan Allah dan RasulNya menyukai apabila kalam Allah dan Sunnah NabiNya dihina oleh manusia lain, apatah lagi dalam kalangan yang bergelar muslim.

Semoga kita semua diberikan hidayah dan taufik oleh Allah azzawajalla.

Wallahualam

Kamaruddin Kairuu,
13 Disember 2011

Thursday, 8 December 2011

5 Disember 2011

Kali ini bagi saya 5 Disember amat bermakna. Alhamdulillah, setelah diusahakan oleh penganjur Ahmad Faqih Fauzi, perlawanan persahabatan futsal berjaya dilaksanakan. Terima kasih kepada rakan-rakan semua yang hadir. Seronok dapat bersama anda semua bersama-sama berpeluh 3 JAM di court futsal. hehe ^.^

ANAK KELATE IPBA/IPBARIAN


Berdiri dari kiri: Pok Qi, Ku Afiq, Sadiq Shaqir, Apiz Woo, Din, Zulfikar, Aziz Afkar, Saifullah, Huzaifah
Duduk dari kiri: Ikram, Hafidz, Razin Rujunaidi al-Besutty, Kuwe, Faqih, Syafiq Pert, Ide al Mache, Azhim

Overall Players 

Dua Dekad

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM



Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah yang memberi nikmat dan terus melimpahkan rahmatNya keatas sekalian manusia. Alhamdulillah, tepat pada tanggal ini, 5 Disember 2011, bermulalah alam baru didalam hidup ini. Dari alam belasan tahun kepada puluhan tahun. Sudah dua dekad usia ini yang telah diizinkan oleh Allah untuk terus bernafas di bumi Allah. 

Tanggungjawab semakin bertambah

Dengan bertambahnya umur, bermakna juga semakin bertambah tanggungjawab keatas diri sendiri. Semakin tua diri kita, norma dalam masyarakat menuntut insan supaya lebih bertanggungjawab keatas diri sendiri. Dua puluh tahun bermakna peralihan daripada hidup sebagai remaja belasan tahun kearah dewasa( in English it called young adult). Mungkin perubahan sikap, mentaliti serta pemikiran kebiasaannya akan berubah secara berperingkat-peringkat sejajar dengan perubahan umur. Itu adalah realiti kepada pembangunan manusia. Saya secara peribadi merasakan, apabila bertambah umur ini, tanggungjawab diri sendiri atau self-responsibility adalah amat diperlukan dan dituntut dalam jiwa manusia. Mungkin bagi sesetengah orang, dapat ditafsirkan dengan mencari punca rezeki sendiri tanpa bergantung kepada punca utama/ main source iaitu ibu bapa. Bagi sesetengah orang, ia dapat ditakrifkan dengan mula sedar/ self-awareness berkaitan diri sendiri, perhubungan dengan orang lain serta alam sekitar. Contohnya jika berbuat salah, minta maaf mungkin solusinya. Apabila umur bertambah, semua perkara-perkara ini dituntut untuk diselesaikan oleh diri kita sendiri. Begitu juga dengan tanggungjawab, kepada diri sendiri, keluarga dan juga masyarakat.

Hakikat Kehidupan

Umur meningkat bermakna semakin mendekati ajal. Itu adalah hakikat yang hakiki. Cuma yang menjadi persoalan adalah bila masanya dan bagaimana hidup ini berakhir. Peningkatan umur juga dapat memberi peringatan kepada kita bahawasanya sudah lama kita bernafas di bumi Allah ini, dan bila-bila masa sahaja akan ditarik kembali segala nikmat ini. Jadi, dikala kita gembira akan bertambahnya umur ini, kita juga harus mengingati Allah akan nikmat yang telah diberikanNya dan hakikat kehidupan ini. Bukan hanya perlu menyambutnya dengan keterlaluan hingga lupa segala-galanya.

Cabaran

Bagi saya, peningkatan umur juga adalah bertambahnya cabaran dalam hidup ini. Menongkah arus dari remaja belasan tahun kepada puluhan sudah tentu cabaran hidup juga berbeza. Jika dahulunya kita sibuk/bimbang dengan pelajaran di sekolah, SPM dan seumpamanya, kini hidup di alam pengajian tinggi sudah tentu berbeza cabarannya dari alam sekolah menengah. Jika dahulu, kita tidak diserahkan apa-apa tanggungjawab untuk dipikul, kini tanggungjawab dan amanah telah diberikan. Mungkin tidak ramai yang tahu penat lelah menjadi seorang wakil pelajar. Kesibukan dengan pengajian perlu diurus seiring dengan kesibukan dalam mengatur gerak perjalanan urus tadbir sesebuah organisasi bukanlah satu perkara yang mudah. Itu yang saya akui. Setelah dua tahun berada dalam perwakilan pelajar, hanya Allah sahaja yang tahu perasaan ini. Tapi, segala kepahitan yang dialami ditukar menjadi kemanisan apabila nilai-nilai positif diterapkan. Jika beberapa tahun dahulu, saya mungkin tidak mengetahui tentang beberapa perkara, kini saya belajar segala-galanya. Secara positifnya, ia membantu membina saya dalam masa dua tahun ini. Alhamdulillah, tiada yang berharga selain daripada pengalaman yang  banyak mengajar kita dalam hidup ini. 

Alhamdulillah, sudah ada diantara sahabat-sahabat saya sudahpun mendirikan rumahtangga. Keinginan untuk berbuat benda yang sama sudah tentu wujud, namun jantung hati tetap berkata," Masanya akan tiba. Bersabar." Mungkin belum bersedia lagi, dan juga beberapa faktor juga perlu diambil kira apabila berbicara soal perkahwinan ini. Ia melibatkan komitmen, tanggungjawab dan berbagai lagi faktor yang perlu diambil kira dalam perkahwinan. Orang kata biarlah berisi dahulu supaya kelak tidak kebuluran. Biarlah ilmu penuh didada dahulu supaya kelak segala konflik dapat diatasi secara hikmah.

Harapan

Menongkah alam 20-an dan tahun baru, berbagai harapan tersemat di dalam minda ini. Inshallah, jika diizinkan Tuhan, apa yang saya harapkan adalah supaya terus diberikan kekuatan untuk teruskan hidup sebagai seorang pelajar. Keseimbangan kekuatan rohani, jasmani dan spiritual serta kepelbagaian pemikiran dalam bidang yang saya pelajari adalah apa yang saya harapkan untuk saya tuntut sepanjang saya bergelar pelajar. Sudah tentu rasanya tidak sabar untuk menghabiskan alam pengajian, namun pada masa yang sama kata orang, jangan terlalu gopoh, ambil masa untuk menikmati sesuatu kerana bila ia sudah berlalu kamu akan merinduinya. Masih ada 3 tahun untuk ditempuh sebelum menggapai segulung ijazah dan menjadi seorang Guru yang bertauliah. Inshallah, moga Allah sampaikan jua saat itu dan memakbulkan niat ini. Yang paling penting, harapan saya yang utama adalah untuk melihat bagaimana Islam ini difahami oleh masyarakat dan diamalkan. Golongan remaja harus peka dan buka mata dalam beberapa isu melibatkan kepentingan umat islam dan kepentingan negara. Apa yang saya harapkan adalah satu generasi pemuda yang celik mindanya dan berlaku adil dengan kebenaran. Golongan remaja dan pemuda yang soleh serta celik ini adalah apa yang saya harapkan dalam masyarakat. Mungkin generasi saya, atau mungkin generasi selepas saya. Harapnya ketika itu berlaku, saya masih sempat menyaksikan dihadapan mata saya. Jadikan Islam cara hidup kita.
Harapan adalah inspirasi kita untuk mencapainya.



MOHD KHAIRUL IKHWAN BIN KAMARUDDIN/ KAMARUDDIN KAIRUU

 (5 DISEMBER 1991-    )


ehsan daripada Syuhada Shamsuddin.


Sunday, 4 December 2011

Semalam, Kini dan Esok

Semalam,

Kisah itu kekal tercatat dalam sejarah,
Empayar Islam membuka wilayah,
Menguasai sepertiga dunia,
Dibawah genggaman satu khalifah.

Semalam,
Umat bagai dipayungi dibawah kedaulatan khilafah,
Tiada yang berani mengzalimi umat ini,
Umat ini kuat,
Terdiri daripada ratusan bangsa,
Dibawah satu khilafah.

Namun,
Jaranglah berbunyi semangat kebangsaan,
Walaupun wilayah itu terdiri daripada aneka bangsa,
Namun Islam tetap didahulukan.
Adapun bangsa Arab,
Adapun bangsa Parsi,
Adapun bangsa Habasyi,
Mereka tetap saudara dibawah panji Islam,
Menjadi satu dibawah nama Allah dan RasulNya.


Namun,
Itu cerita semalam. 

Hanya sisa bangunan yang tinggal

Kini,
Ummah bagaikan kaca yang pecah,
Dipijak dan disepak bagai tiada yang membela,
Adapun ummah makin hari makin bertambah,
Namun tiada yang berani bersuara.

Kini,
Maruah ummah mudah dirobek,
dikoyak-koyak tanpa ada pembela.
Lihat sahaja di Palestin, 
Darah mengalir saban hari,
Tanpa mengira jantina diri.
Dimana dia pengganti Mu'tasim,
Yang sanggup berperang hanya kerana seorang wanita muslim,
Yang dizalimi di wilayah asing.
Dunia Islam hanya menyepi,
Tidak terucap di bibir hanya sepi menderita.

Kini,
Ummah bersatu tanpa mengira bangsa
Ummah mula berani mengangkat suara,
Islam secara ansur ditolak,
Idealisme kebangsaan jadi agenda,
Katanya ini bangsa yang berdaulat,
Katanya ini bangsa yang terpilih,
Katanya pertahankanlah bangsa ini.

Awas wahai ummah,
Hati-hati dengan idealisme mu,
Jangan pula dituruti langkah Bani Israel,
Yang bangga dengan asal keturunan mereka,
Hingga tidak menerima seorang Arab,
Menjadi nabi mereka.


Awas wahai ummah,
Allah tidak mengenal kamu kerana bangsamu,
Allah tidak mengenal kamu hanya kerana warna kulitmu,
Allah tidak mengenal kamu hanya kerana darjat keturunanmu,
Allah mengenal kamu hanya dengan darjat imanmu wahai ummah.

Esok,
Ingin ku lihat ummah ini berdiri di bumi ini,
Dengan aqidah mentauhidkan Ilahi,
Ingin ku lihat ummah ini,
Kenal Islam mendahului bangsa mereka sendiri.
Ingin ku lihat ummah ini,
Dipelihara maruahnya dipayungi satu panji.

Wahai kaum muslimin dan muslimat,
Semalam sudah berlalu,
Kisah-kisah lampau sudahpun tertulis.
Kini ini akan berlalu,
Suratannya bakal ditulis.
Tetapi esok belum tentu berlaku,
Jadi ayuh kita tentukan apa yang bakal ditulis.
Kerana,
Semalam itu sejarah,
Kini adalah permulaan, 
Dan esok adalah harapan.


Kamaruddin Kairuu
5.54 a.m.
4 December 2011
Kuala Krai, Kelantan

Thursday, 1 December 2011

Kesilapan itu satu kebiasaan

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikumwarahmatullah wabarakatuh

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah azzawajall kerana dengan izinNya, kita masih lagi berupaya untuk meneruskan sisa-sisa kehidupan di muka bumi ini. Hamdalillah, segala puji bagiNya dan selawat serta salam keatas junjungan besar Rasulullah S.A.W serta para sahabah ridhuanullahi ajmain.


Hati saya tergerak untuk menulis, walaupun ketika ini, diri ini masih dibuai-buai keindahan waktu percutian dikala semester pengajian sudahpun tamat. Inshallah, menunggu 1 bulan lagi untuk kembali ke alam pengajian bagi meneruskan semester baru. Pada beberapa hari lepas, saya ditunjukkan satu video yang dihantar oleh seorang sahabat, dan beliau meminta saya mengomentar video tersebut. Sebelum saya menulis komentar tersebut, izinkan saya menjelaskan beberapa perkara terlebih dahulu iaitu:

1)sesungguhnya komentar ini tidak dipengaruhi oleh mana-mana catatan daripada mana-mana pihak, dan ia adalah daripada hasil penelitian dan pemikiran saya semata-mata,

2)Saya merasakan saya ini bukanlah orang yang berhak mengomentar, namun anggaplah komentar saya ini satu catatan yang ikhlas dari sanubari seorang Muslim,
3)jika terdapat beberapa kesalahan dalam komentar saya, saya mohon ampun dan maaf. Sesungguhnya, saya juga tidak lari daripada kesilapan.



Ulama waris para nabi.

Cukup terkenal apabila disebutkan bait-bait perkataan ini, dikaitkan dengan satu hadith nabi yang berbunyi,"ulama warisatul anbiya'" yang bermaksud ulama waris para nabi. Sejak dari kewafatan nabi s.a.w dan kemudiannya perjuangan ini diteruskan oleh para sahabah, tabiin, tabi' tabiin dan generasi terkemudiannya, ramai ulama telah dilahirkan. Ada yang berjasa besar dalam ummah ini, tidak kurang juga ada yang sedikit kurang disenangi kerana beberapa perkara. Kata muhaddithin( jika tidak salah saya digelar juga ahli hadith/ulama hadith), frasa diatas bermaksud jika ulama tersebut mengikut apa yang diperjuangkan nabi s.a.w dan meninggalkan larangannya, maka dia tergolong dalam golongan seperti frasa diatas. Adapun jika ulama itu, walaupun dengan jawatan/panggilan sebagai ulama, namun jika dia tidak menegakkan apa yang haq(betul) dan memperbetulkan apa yang batil(salah),maka dia tidak tergolong dalam golongan diatas. Bahkan nabi s.a.w mencerca golongan tersebut. Masih saya teringat satu frasa, "inilah golongan ulama yang menjaga jubah dari kotoran darah." Namun, tidak saya pasti ia dikutip daripada hadith ataupun sekadar satu rangkap daripada ulama. Para ulama tidak dapat kita nafikan sangat berperanan dalam ummah ini. Sebab itu ulama perlu dalam sesebuah organisasi masyarakat islam bagi membimbing ummah ke jalan yang diredhai Allah azzawajall.


Khilaf Antara Ulama


Topik ini seringkali dibincangkan dan seringkali apabila dibincangkan, ada golongan yang apabila berhujah dengan emosi tidak dapat mengawal emosi dan tidak mustahil membawa pertelingkahan. Khilaf/Perbezaan pendapat diantara ulama ini adalah satu perkara yang biasa. Ini kerana cara fahaman sesuatu senario itu berbeza dalam kalangan ulama. Adapun kebiasaannya yang menjadi khilaf ini adalah bab-bab yang apabila tiada dalil/nas yang kukuh daripada Al-Quran mahupun hadith Nabi S.A.W. Adapun jika dalil itu kukuh, ada beberapa bab yang memerlukan pemahaman yang lebih lanjut daripada ulama. Saya merasakan adalah lebih baik jika orang yang lebih a'lim dalam bidang ini memberikan penjelasan yang lanjut. Kerana ditakuti jika terdapat kesalahan dalam penjelasan ini. Tetapi apa yang ingin saya sampaikan adalah khilaf/perbezaan pendapat antara ulama itu adalah biasa, kerana cara faham hadith dan quran itu berbeza-beza bagi ulama-ulama. 

Ulama/Imam-imam Mujtahid

Generasi selepas tabi' tabiin banyak melahirkan imam-imam yang hebat, dan banyak mengeluarkan ijtihad(pandangan) dalam beberapa bab yang melibatkan kemaslahatan dalam kehidupan seharian umat islam. Nama-nama seperti Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam As-Shafie, Imam Ahmad bin Hanbal adalah generasi yang banyak berijtihad dalam beberapa perkara. Ini pula disusuli dengan generasi terkemudiannya seperti Ibn Taimiyah, Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Imam Bukhari, Imam Muslim dan seterusnya. Ulama-ulama ini banyak menyumbang dalam bidang masing-masing. Tentunya kita masih ingat Imam Malik dengan kitabnya yang tersohor iaitu kitab Muwatta' dan Imam Malik rahimahullah adalah guru kepada Imam As-Shafie. Imam Bukhari terkenal dengan kitab Sahih Bukhari, begitu juga dengan Imam Muslim yang banyak menyumbang dalam mengumpulkan periwayatan-periwayatan hadith Nabi S.A.W. Imam-imam ini berijtihad dengan kadar ilmu yang mereka ada, dan perlu diakui bahawasanya ilmu mereka cukup luas dan kita seharusnya menghormati setiap kesarjanaan yang ada pada para imam, namun janganlah ia sampai melangkaui taraf kemaksuman seperti Nabi S.A.W. Para imam tidak maksum, justeru mereka juga adakalanya melakukan kesilapan dalam mengeluarkan ijtihad. Kesilapan-kesilapan ini barangkali mungkin disebabkan ada beberapa hadith yang tidak sampai kepada imam-imam ini. Bukanlah kesilapan yang sengaja dilakukan oleh imam ini, namun mereka ketika itu berijtihad atas kapasiti ilmu mereka ketika itu. Maka tiada mustahil bagi mereka untuk melakukan kesilapan. Begitu juga dengan kita. 

Isu Yang Timbul

Kadangkala isu khilaf antara ulama ini dijadikan bahan bagi menghentam seseorang ulama dalam kalangan beberapa orang yang digelar agamawan. Saya menonton satu video yang isi kandungannya adalah:


1)seorang penceramah yang popular kini diminta diberikan ulasan tentang sheikh albani
2)video itu diselangseli dengan jawapan balas oleh pembuat video.


Disini ingin saya utarakan beberapa pandangan. Sheikh Albani (Muhammad Nasiruddin al-Albani)(meninggal pada 1999) digelar ulama hadith mutaakhir ini. Beliau dikatakan seorang pakar dalam bidang hadith. Namun, beberapa komentar terhadap beliau dengan mengatakan beliau pernah mempertikaikan sahih bukhari. Saya pernah mendengar Sheikh Dr Tahir-ul-Qadri dalam satu konvensyen mempertikaikan Sheikh Albani kerana mempertikaikan BEBERAPA kesahihan hadith dalam kitab Sahih Bukhari. Tidaklah ingin saya bawakan apakah hujjah-hujjah nya, namun seperti yang saya nyatakan diatas, mereka-mereka ini juga tidak lari daripada membuat kesilapan. Adapun saya tidak mempertikaikan pertikaian antara Ulama kerana sesetengah daripada ulama, mereka hanya 'bertikam lidah' dalam bidang ilmu sahaja dan tidak lari dari ruang lingkup hujjah ilmu. Saya mempertikaikan orang yang diluar pertikaian itu, yang mengomentar secara negatif berlebih-lebihan kadangkala sehingga sesat-menyesatkan. Masih saya teringat kata-kata Ustaz Fathul Bari, jangan dicerca ulama-ulama ini lebih-lebih lagi apabila mereka sudah meninggal dunia, kerana kita tidak tahu kesudahan kita, janganlah pula di akhirat nanti cercaan kita itu menyebabkan kita 'berhutang' dengan ulama tersebut di hadapan Allah azzawajall. Adapun jika kita mengerti bahawasanya ulama itu juga manusia, kadangkala juga melakukan kesilapan, maka biarlah kita sebagai umat islam mendoakan Allah mengampunkan dosa-dosa kesilapan tersebut, jika terbukti mereka tersilap. Kita ambillah pendekatan yang sederhana, dengan kita menghormati kesarjanaan yang ada pada para ulama/imam dan janganlah kita bersikap ekstremis terhadap mereka, kerana belum tentu kedudukan kita lebih tinggi daripada mereka di akhirat kelak. 


Yang baik datang dari Allah, yang kurang itu kelemahan diri ini sendiri. Jika ada salah terkomentar, harap maaf kerana terhadnya ilmu yang dimiliki dan kurangnya ilmu tersebut. Adapun ini hanya satu pandangan daripada orang biasa. Tidaklah pula satu hujjah kerana saya bukan ahli dalam bidang ini.
Allahuataala a'lam.


Kamaruddin Kairuu
1 Disember 2011
1.46 am

Sunday, 27 November 2011

I am only a servant.

It is dark,
I heard the cricket's noise,
in the midst of darkness,
where people already having a sweet night dream.

My eyes still open wide,
accompanied by the crickets' song,
I wish that somehow I could be strong,
to prostrate to Allah the One and Only.
Still I was remembered,
how it was at this very moment,
usually the beloved prophet S.A.W,
in the midst of the darkness,
his legs stood still,
Prostrate to Allah,
as a sign of thankful to Him.

In this very moment,
I was thinking,
will there be a tomorrow for me,
as i wish it will be,
but,
it will not,
if it Allah's will.

A reminder to the mankind,
death is coming,
whether it soon or later,
portraying Allah's greatness,
the lives of His servants,
are on His will.

Mankind is nothing,
we are nothing,
so let us think,
where will we heading,
make a dua' if chances are still given,
asking forgiveness from the Creator.


Kamaruddin Kairuu
27/11/2011
2.50 a.m.

Sunday, 13 November 2011

Kesempatan yang bermanfaat.

Assalamualaikumwarahmatullah

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang memberikan rahmatnya kepada sekalian hamba untuk terus berdiri meneruskan sisa-sisa kehidupan di muka bumiNya ini. Sudah sekian lama saya tidak berkesempatan untuk menulis di sini, mungkin disebabkan kesuntukan masa, kesibukan pengajian dan juga kemalasan melanda diri untuk menulis. Mungkin malam ini, hati saya terbuka untuk menulis, ingin berkongsi sedikit sebanyak perjalanan hidup yang telah saya alami. 


Alhamdulillah, pada malam tadi saya telah diberikan kesempatan untuk bersama-sama di dalam satu kuliah ilmu oleh Ustaz Azhar Idrus di Masjid Qadariah(seingat saya) di Gombak. Hati ini tergerak untuk bersama-sama menadah ilmu setelah dijemput oleh salah seorang sahabat saya. "Apa salahnya untuk aku pergi. Bukan selalu. Lagipun malam ni aku free."bisik hati ini. Dengan menaiki kenderaan sahabat ini, kami berdua menuju ke Gombak. Alhamdulillah, kami sempat sampai pada waktunya dan setelah kami selesai berjemaah solat Maghrib, kami teruskan dengan mendengar kuliah. 

Aura Ustaz Azhar Idrus
Dalam perjalanan kami menuju masjid, ketika kami hampir sampai di kawasan masjid, jalan sesak kerana banyak kereta menghala ke destinasi yang sama seperti kami. Kata seorang sahabat," Hebat aura Ustaz Azhar. Ramai yang nak datang nie." Saya dan lain-lain tersenyum sahaja. Benarlah, ramai yang hadir pada sesi kuliah itu. Seingat saya, belum pernah saya berkesempatan berada di dalam satu majlis yang ramai dihadiri sehingga memenuhi segenap ruang masjid. Jadi, kami terpaksa berada di tingkat atas masjid dan hanya melihat dari layar skrin sahaja.

























Ustaz Azhar Idrus
Saya sudah lama mengenali insan yang semakin popular dalam kalangan remaja ketika ini. Mengenali disini bukanlah bermaksud saya mengenalinya secara berhadapan, tetapi mengenali disini bermaksud mendengar siri-siri kuliah beliau. Ketika itu beliau belum lagi dikenali ramai. Tetapi hanya dikenali di East Coast Region(kawasan pantai timur). Seingat saya, saya mula mengikuti siri kuliah beliau pada 2007, dan ketika itu saya berumur 16 tahun dan menuntut di Tingkatan 4. Sebagai seorang remaja belasan tahun, yang ketika itu saya mula berjinak dalam kuliah-kuliah ilmu, dan saya amat pasti kebanyakan remaja inginkan satu kuliah agama yang 'tidak mengantuk'. Biasanya Ustaz-ustaz yang kelakar menarik perhatian mereka. Saya fikir itulah kelebihan Ustaz Azhar dan beliau cukup sinonim dengan kuliahnya yang mampu menarik perhatian orang ramai dengan 'lawaknya' namun pengisian kuliah bukanlah kosong, padat dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat. Tidak hairanlah jika ramai anak muda mengenali insan ini. Ketika saya dalam perjalanan pulang setelah usai kuliah, dari Gombak menuju kembali ke Kuala Lumpur, seorang sahabat kami menceritakan betapa sudah lama dia ingin bersalaman dengan Ustaz dan alhamdulillah, malam itu doanya dimakbulkan. Peristiwa itu membuatkan saya berfikir. Kalaulah orang-orang muda menjadikan orang yang seharusnya dicontohi akhlak dan perbuatannya bukankah lebih baik. Dan tiadalah sebaik-baik ikutan melainkan Rasulullah SAW. Satu ketika pernah saya terfikir, jika kita mengagumi para ulama yang berada di hadapan mata kita ini kerana akhlaknya, ilmunya dan pekertinya yang begitu elok, saya terbayangkan jika Rasulullah berada di hadapan saya. Subhanallah, mungkin tiada kata-kata yang mampu terungkap di bibir ini apabila melihat baginda SAW. Jika orang yang mengikuti jejak-jejak baginda sudah mempamerkan satu pekerti yang baik di kalangan manusia, apatah lagi baginda SAW. Terfikir saya seketika, saya berhasrat ingin bersalaman dengan 2 orang tokoh yang amat saya kagumi. Inshallah jika diizinkan satu hari nanti.


Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Dr. Mohd Asri Zainal Abidin

TG Nik Abdul Aziz dan Dr MAZA








Saya mula mengenali Dr Mohd Asri beberapa tahun terdekat ini. Beliau bagi saya adalah tokoh dalam gerakan tajdid. Saya cukup mengagumi 'keintelektualan' beliau dalam mensyarahkan beberapa bab yang belum pernah saya dengar. Keluasan fiqh amatlah beliau tekankan dalam syarahan beliau. Keluasan dalam mazhab memberikan saya beberapa fahaman tentang keluasan dalam Islam. Masih saya ingat kata-kata beliau, Islam itu luas dan janganlah disempitkan ia dengan kefanatikan dalam bermazhab. Katanya lagi, islam itu mudah namun jangalah pula ia dipermudah-mudahkan sehingga melanggari syara'. Kerana itu saya mula mengenali nama-nama tokoh besar dalam dunia islam seperti Ibn Taimiyah, Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Sheikh Albani dan ramai lagi. Kandungan 'intelek' dalam syarahan beliau amat menarik perhatian saya. Tidak lupa, saya juga memahami bagaimana ingin memahami sesuatu hadith, dari segi perawinya, dari segi konteksnya dan hadith-hadith yang hasan, sahih, daif dan seumpamanya. Inshallah, mudah-mudahan satu hari nanti Allah memberi keizinan dan kesempatan untuk bertemu kedua-dua tokoh ini dalam majlis ilmu secara langsung. Inshallah.

Tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad.

Frasa ini begitu menarik perhatian saya. Benar, ilmu amat penting dalam kehidupan insan. Orang yang miskin tetapi kaya dengan ilmu akan dihormati oleh masyarakat. Disebabkan itu, Rasulullah SAW menitikberatkan ilmu kepada umatnya. Jika disingkapi sejarah sahabat-sahabat baginda Radiallahu anhum, ramai apabila menerima cahaya Islam dan menadah ilmu secara 'live' dari Baginda SAW, berubah dari kejahilan kepada cahaya islam dan keluasan ilmu, dan menjadi orang-orang yang begitu hebat dan telah mengubah sejarah peradaban manusia. Saya teringat kata-kata dari Dr Abdul Basit Abdul Rahman, mudir Pondok Sungai Durian yang berhampiran dengan kampung halaman saya. Kata beliau, jadilah orang yang senantiasa merasa tidak cukup dengan ilmu yang ada. Inshallah, jika diberikan kesempatan, ayuh sama-sama kita mencari gali ilmu untuk bekalan kita di akhirat kelak. Inshallah, moga-moga kesudahan yang baik untuk kita semua. 




p/s: Dalam kesibukan menghadapi peperiksaan, inshallah doakan yang terbaik untuk kita semua. Thanks to Syed Abdul Hadi for the ride to Gombak.


Kamaruddin Kairuu,

13/11/2011 (1.36 am)

Monday, 29 August 2011

Merdeka:Aidilfitr

Assalamualaikumwarahmatullah...(peace be upon You)

Alhamdulillah. I am still been give the chances to breathe the air. It had been for few months since my last update on this blog. Due to time constraint and other commitments, I thought it was better to give it a break for a while.
Alhamdulillah, as a Muslim, it has been 29 days for the Muslim to fast in the holy month of Ramadan. Ramadan has entering its last stage. Quite sad though it will leaves us quite soon. The month which is full of blessings and forgiveness from Allah to His Believers.


As for the Malaysians, in this month of August, we will be celebrating two big events. Hari Raya Aidilfitiri(eid-fitri) and also Malaysia's 54th  Independence day. What I would like to highlight here is both events hold similarities to some extent. Raya means freedom. So as Merdeka holds the same meaning. Both are about freedom but it is in different context. Muslims celebrate eid fitri as a symbols of freedom and victory after fasting for a month. Ramadan is not only about fasting. It about changing the behaviour of a Muslim itself, from bad to good. Muslims have to fast from dawn until the dusk comes. In this month, there is a special prayer. It is called taraweeh. A prayer which only appears in the holy month of Ramadan. Prophet S.A.W. during this holy month had performed the solah(prayer) and there were many hadith(traditions) with regards to this prayer. What had came into my mind was how we perceived the Ramadan, compared to Prophet and the companions. Usually, it will be great welcome in the first few days of Ramadan, however it is not at the end of it. Compared to the sahabah(companions of the prophet), they also welcomed Ramadan greatly. But the different compared to us is when they were in the last few days of Ramadan. They were sad as this month will leave them soon. Even some of them made dua' to Allah, asked for forgiveness and may them meet Ramadan in the next coming years. It is different from the context that we have today. Muslims, in Malaysia, many of us seems to be happy for the coming of Syawal(the month of eid) rather than sad as Ramadan will leaves soon. This can be seen even at the middle of Ramadan, the songs of Eid are already being played in the radio or everywhere. As if we are too eager to welcome the Eid. Masyallah. May all of us realise what is currently happen to us. We may not know whether in the next coming years, we are still been given the same chances to fast in the holy month of Ramadan. Probably, and who know this might be the last year for us to celebrate Ramadan. We never know and Allah knows the best. 

Dear readers,

Lets us reflect on ourselves for a while. How much goodness had we done? Not only in this month but for the whole of our life. May Allah gives us His blessing and gives us the light(hidayah). Lets us reflect, did we really Merdeka(free) in our life? The answer is in your head. 

I would like to wish all the Muslims in the entire world Happy Eid Fitri, let us praise Allah for His blessings in this victorious day for us. And to all the Malaysians, happy Independence day for the 54th years. 



kamaruddin kairuu,
0702
29/8/2011

Wednesday, 18 May 2011

Sebatang Pena

~pena untuk menulis~



Sebatang pena biasa,
Berdakwat hitam milik seseorang,
Sebatang pena biasa,
untuk ditulis daripadanya,
Sebatang pena biasa,
menjadi peneman setia dikala waktu kuliah,
Sebatang pena biasa,
menjadi peneman setia dikala waktu peperiksaan.

Hanyalah sebatang pena biasa.



Kamaruddin Kairuu,
1.07 a.m.
18/5/2011   Kuala Lumpur

Sunday, 15 May 2011

Welcome to the family, girl!



Sleepy girl

Cute isn't it?

"my grandchild..."he says.

As- salamualaikum warahmatullah
Peace be Upon You...


I guess all of you might wondering who is this little girl...

Well, let me introduce you to my new-born niece(actually not a new born, she had born on the past few months ago)

Luckily, I met her during my holidays(it could not be considered as holiday as most of the days in that week that I had at my home was when I had to do my SCHOOL BASED EXPERIENCE at School)

Actually, the day when she is brought to this world, I was on my way back to KL.:(

Poor girl, Uncle had to wait another month to meet you.

However, All praise to Allah, I had met this little girl.

Her parents named her, Nur Farisha dot dot and dot.
*sorry for not remembering her long name,hehe*
well in short Farisha...

These are few of the photos that I apparently had.

Inshallah more will come soon...
See ya Later...


and GOOD LUCK IN EXAMINATION TO ALL MY FRIENDS...

p/s: In study mood...:)and also IMSOMNIA mood...O Lord I could not sleep tonight...


Kamaruddin Kairuu
15-5-2011
0410

Saturday, 9 April 2011

Realiti bukan sekadar fantasi

Assalamualaikumwarahmatullah(peace be unto u)

Alhamdulillah(all praises to Allah)..
It have been quite a period since I wrote my last entry...
there's a lot of things that I wanted to share..
unfortunately because of time constrained and a lot of work to be done,
I rather chose to hold it for a while...
All praise to Almighty Allah...Things went smoothly in my life...

Dear readers,
as you read above, in Malay of course,"realiti bukan sekadar fantasi",
or "A reality, not an illusion"...
I think this is a really a nice thing to be shared to...Inshallah..
For a couple of weeks before, and in fact today of course,
i went to do the surveys for the zakat, alongside with my few friends...
Subhanallah...what I could say is, beside it was actually tiring, but more important and valuable for me was the experiences that I had...
We went to several houses that received the zakat from Lembaga Zakat Selangor...
and we heard the hardship of its receivers..

Could you just imagine that a man have to support his wife and 4 kids with just RM 400++ a month..
I really respect him for being so strong and keep working hard to feed his family...
and it did realised me how lucky I am..
not all the Malaysians and to be exact the muslims in this country are lucky..
POVERTY is still overwhelming this country...
where did all the moneys go???
"The hand that on top is better than the hand on below"
Now, with the rising of Oil prices, in fact all the groceries prices also automatically be increased,
how could these people(the poor) will survive??
and I was still remembered a man,
he said, if he is still able to see(because he have eyes problem), he is willing to work rather than receive zakat(the alms)..
and...he also said..he wants to be the the one who gives, not the one who receives.
but  he could not due to illness,he had to...(receive alms..)

Honestly,
when me myself heard their stories...
it did open my eyes and mind.
how lucky I am..
how hard their life are...
Alhamdulillah...thanks to Allah for giving me such opportunity..
which I think it hard to seek..
O Allah, may You gives them strength,
to keep patience in facing the challenges..amin..

KamaKairuu
10.12
9/4/2011

Tuesday, 15 March 2011

B.I.G

Assalamualaikumwarahmatullah(peace be upon you)..

Alhamdulillah(all praise to Allah) for his mercy and blessing, i am still breathing,
having every inch of the air and live my life to the fullest...
Alhamdulillah...
Last week, on 8-11 of March, i was attending the B.I.G...
BIG????what the heck is that??
BIG stands for BINA INSAN GURU...
in shorts, its like camping with a lot of activities that build the confidence amongst the teacher trainees..
LIKE ME!!!...hahahaha...
To be honest(dont tell this to others...please3)hahaa
BIG was nothing new to me...
because I went through all the activities when I was having my RS(recreational sports)..
yup..however..BIG was still a bunch of good memories for me..
and of course it turn this white(white??)...err...Light(light???)..
ok la..this skin became darker....(tula sapa suruh ang x pakai sunblock)...
(saje je nak tuunjuk terer x nak pakai sunblock..bajet askar la...)
Here are the photos when the BIG took place..enjoy...

before went to PD..

I'm doing my work la Mr Azizi...
Nie depa dok kalut tgok tapak kaki ang tuah

Kamaruddin Kairuu and his fire..

seriously i dont want to hike anymore..
Jangan cakap ak x buat keje..hangus muka ak
sbb nak idupkan api
Mr Sardines
Syamee Shu and Ammar Sidqi
PISMP TESL (R) 1.4 & 1.5
B.I.G SIRI 4/2011

Kamaruddin Kairuu(Mohd Khairul Ikhwan)
15/3/2011
1921
There was an error in this gadget